Publisert av: ingridmogstad | 12. januar 2011

Kurs og forberedelser

Den 31 januar 2011 reier jeg til Kambodsja for å jobbe på barnehjem i fem måneder. Dette er bloggen min, der jeg naturlig nok tenker å blogge om min opplevelse. bloggen er en del av et informasjonsarbeid jeg skal gjøre i Norge når jeg kommer hjem igjen, men også et verktøy jeg bruker for å bearbeide inntrykkene mine for egen del, og for å vise kjente og kjære hva jeg skal gjøre frem til sommeren.

Reisen min er en del av en utveksling mellom Norge på den ene siden, og Kambodsja, Mosambique og Kenya på den andre. De neste tre ukene skal vi på kurs, først i regi av Aiesec, så en uke med Fredskorpset. Sammen på kurs er vi to fra Kambodsja, tre fra Kenya, to fra Mosambique og 8 fra Norge som skal utveksle til tilsvarende land.

Vi har hatt kurs siden mandag, og det har vært veldig artig! Jeg har globalisering og multikulturalisme opp til halsen fra videregående, og jeg må innrømme at det er en smule mer interessant i praksis. Merkelig med det der. I dag presenterte vi bl.a Norge for «south participants»-ene som vi kaller dem, og hadde «Norwegian night» med rømmegrøt, spekeskinke, norsk laks og vafler med brunost. Rømmegrøten falt overaskende godt i smak hos våre nye venner, rå laks og brunost tror jeg sitter litt lenger inne.

Jentene fra Kenya holdt også foredrag om Kenya i dag. Jeg vil til Kenya. Jeg har lært at de har over 40 forskjellige stammer der, og de hadde en president som het Moy som ikke var noe særlig. Universitetet i Nairobi heter også Moy, det er sikkert ikke tilfeldig. Han som er nå er tydeligvis bedre, men han tar sjelden parti. Barack Obama stammer fra Kenya, og han tilhører stammen Lou. Eller Luo. De er kjent for å «live large» selv om de ikke har penger til det. Eller så blander jeg, det er godt mulig. Jeg gleder meg nå stort til fredag, da skal vi ha «Cambodian night»!

Responses

  1. Så spennende dette blir! Dette blir helt sikkert et spennende eventyr for deg som samtidig bidrar til å gjøre dagene litt bedre for noen andre. Veldig bra ide, og for noen heldige barn som får deg på besøk! Jeg gleder meg å følge bloggen og over at jeg har bidratt ørlite til å gi deg noen nyttige «life-skills» (selv om du utvilsomt er i stand til å klare det aller meste selv).

    Jeg liker forresten også holdningen din til klassikere. Det er ingen grunn til å lese dem av ren plikt, men litt nysgjerrighet kan drive en til å oppdage at det er en grunn til at de faktisk har blitt nettopp klassikere.

    Lykke til med de siste forberedelsene!

  2. Takk Ingunn, nå reiser jeg i morgen så det blir spennende å se hvordan det går. Så hyggelig at du følger bloggen min, skal forsøke å skrive jevnlig:) Lykke til med andre del av skoleåret, og alle dine andre prosjekter.


Legg igjen en kommentar

Kategorier

